Жінки більш схильні до депресії на генетичному рівні

Adoption
Date
  • 550 Переглядів
Жінки мають більшу схильність до депресії на генетичному рівні: науковці знайшли 16 генів, які можуть впливати на розвиток депресії у жінок, і тільки 8 – у чоловіків.

1162_7.jpg (19.77 Kb)


Науковці зазначають, що більшість генетичних змін, пов’язаних із депресією, спільні для чоловіків і жінок. Водночас у жінок виявили вищий рівень генетичної схильності до депресії – ймовірно, через наявність окремих генетичних варіантів, характерних лише для жінок.

"Ми вже знаємо, що жінки вдвічі частіше за чоловіків страждають на депресію протягом життя. Ми також розуміємо, що прояви депресії можуть суттєво відрізнятися від людини до людини. До цього часу не було достатньо системних досліджень, які б пояснювали, чому депресія по-різному впливає на чоловіків і жінок, зокрема з точки зору генетики", – розповіла старша науковиця лабораторії генетичної епідеміології Квінслендського інституту медичних досліджень Берггофера, докторка Бріттані Мітчелл.

Зі слів науковців, існує низка пояснень відмінностей у рівнях депресії між чоловіками та жінками – від поведінкових і соціальних до біологічних факторів. Вони кажуть, що чоловіки рідше звертаються по допомогу, що призводить до недіагностованих випадків, а жінки частіше зазнають сексуального насильства та міжособистісної агресії, що підвищує ризик розвитку депресії.

У дослідженні зазначається, що всі ці чинники свідчать про необхідність комплексного підходу до розуміння причин депресії. Водночас вчені припускають, що ключову роль у відмінностях між чоловічою та жіночою депресією можуть відігравати саме генетичні фактори.

Науковці проаналізували ДНК учасників з Австралії, Нідерландів, США та Великої Британії. Загалом до аналізу увійшли дані понад 130 тисяч жінок та 64 тисячі чоловіків із діагностованою депресією, а також понад 159 тисяч жінок та 132 тисяч чоловіків без цього діагнозу. Оскільки у вибірці жінок із депресією було приблизно вдвічі більше, ніж чоловіків, вчені провели додаткові перевірки, аби впевнитися, що результати не викривлені через цю різницю.

Науковці виявили, що в жінок існує сильніший генетичний зв’язок між депресією та метаболічними показниками (такими як індекс маси тіла чи метаболічний синдром), ніж у чоловіків із тими самими ознаками.

Керівниця дослідження, докторка Джоді Томас, пояснила, що ці генетичні відмінності можуть допомогти зрозуміти, чому жінки з депресією частіше мають метаболічні симптоми – наприклад, зміну ваги або рівня енергії.

Професор Філіп Мітчел зі Школи клінічної медицини Університету Нового Південного Уельсу зазначив, що вже багато років точаться дискусії, чому в усьому світі депресія частіше трапляється у жінок, ніж у чоловіків. За його словами, більшість досліджень показують, що жінки мають у два-три рази вищий ризик розвитку депресії.

"Найпоширенішими поясненнями були соціальні та психологічні чинники – наприклад, роль жінок у догляді за родиною на відміну від ролі чоловіків як основних годувальників, або ж певні особистісні вразливості, притаманні жінкам", – зазначив Мітчел, який не брав участі в новому дослідженні.

Він зазначив, що це новаторське генетичне дослідження, проведене на великій міжнародній вибірці, дає переконливі докази того, що різниця у частоті депресії може бути зумовлена саме генетичними чинниками.

"У жінок виявлено більше ділянок геному, пов’язаних із ризиком депресії, ніж у чоловіків, і між цими ділянками спостерігається незначне перекриття", – пояснив науковець.

Професор додав, що ці результати підсилюють аргументи на користь біологічного пояснення відмінностей у поширеності депресії серед чоловіків і жінок. Також вони відкривають перспективу створення різних медикаментозних підходів до лікування депресії для жінок і чоловіків, коли вчені краще зрозуміють, як працюють біологічні системи, закодовані в цих генетичних ділянках.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:


    Теги: депресія


    Система Orphus

    Цікаво також:


    Новини по темі

    Якщо ви з тих, для кого справжнє життя починається після заходу сонця, а будильник щоранку звучить як особиста образа, — цей матеріал для вас.

    Нічні перекуси під серіал. Дослідники кажуть, що час прийому їжі важливіший за калорії

    Здоров'я | 01:41, 03.08.2026

    Якщо ви з тих, для кого справжнє життя починається після заходу сонця, а будильник щоранку звучить як особиста образа, — цей матеріал для вас.

    Жінки Південної Кореї можуть стати першими у світі, чия середня очікувана тривалість життя при народженні перевищить 90 років. Такий прогноз зробили в

    Жінки Пд.Кореї можуть стати першими у світі тривалість життя яких перевищить 90 років

    Здоров'я | 12:15, 31.07.2026

    Жінки Південної Кореї можуть стати першими у світі, чия середня очікувана тривалість життя при народженні перевищить 90 років. Такий прогноз зробили вчені, які проаналізували десятки моделей смертності у розвинених країнах.

    Яйця тривалий час залишаються суперечливим продуктом у раціоні: їх то вважають шкідливими для серця через високий вміст холестерину, то рекомендують я

    Скільки яєць безпечно їсти для здоров’я

    Здоров'я | 00:59, 31.07.2026

    Яйця тривалий час залишаються суперечливим продуктом у раціоні: їх то вважають шкідливими для серця через високий вміст холестерину, то рекомендують як цінне джерело білка. Водночас питання про те, скільки яєць можна споживати без ризику для здоров’я

    Що саме не радять вживати дітям і чому, Gazeta.ua розповів нутриціолог Василь Лук’янов.

    Шість напоїв, які не варто давати дітям

    Здоров'я | 08:52, 30.07.2026

    Що саме не радять вживати дітям і чому, Gazeta.ua розповів нутриціолог Василь Лук’янов.

    Дослідження, на яке посилається благодійна організація Великобританії Children with Cancer, показало, що споживання апельсинів і бананів в перші два р

    Вчені назвали два фрукта, які допомагають захистити дітей від раку

    Дитина | 08:47, 28.07.2026

    Дослідження, на яке посилається благодійна організація Великобританії Children with Cancer, показало, що споживання апельсинів і бананів в перші два роки життя продемонструвало сильний захисний ефект проти ризику лейкемії у дітей. Більш того, був про

    Шкірка авокадо містить корисні речовини, і наукові дані це підтверджують, але з важливими застереженнями. Вона багата на біоактивні сполуки, особливо

    Чи дійсно шкірка авокадо корисна для здоров’я?

    Здоров'я | 08:38, 25.07.2026

    Шкірка авокадо містить корисні речовини, і наукові дані це підтверджують, але з важливими застереженнями. Вона багата на біоактивні сполуки, особливо фенольні (флавоноїди, фенольні кислоти, таніни, проціанідини), антиоксиданти, клітковину, а також де

    Влітку, особливо в спеку, важливо, щоб організм не страждав від нестачі рідини. Лікар-дієтолог, нутріціолог порадила влітку пити більше води.А якщо пр

    Дієтолог рекомендувала корисні літні напої

    Харчування | 12:33, 21.07.2026

    Влітку, особливо в спеку, важливо, щоб організм не страждав від нестачі рідини. Лікар-дієтолог, нутріціолог порадила влітку пити більше води.А якщо просту воду пити нудно, фахівець рекомендує додавати до неї цитрусові, наприклад, лимон або апельсин.

    Коментарі до новини